Zadanie 1
Mama notowała w tabeli, jak zmienia się
temperatura ciała chorej córki. Przedstaw te wyniki w
układzie współrzędnych. Zapisz dwie informacje, które można
odczytać z wykresu.
godz. |
14.00 |
16.30 |
20.00 |
23.00 |
6.45 |
11.00 |
13.30 |
16.15 |
temp. |
37,4⁰C |
38⁰C |
38,5⁰C |
37,8⁰C |
39⁰C |
38,3⁰C |
37,6⁰C |
36,9⁰C |

Zadanie 2
Oto urywek ulotki leku.
Stosować
zgodnie z zaleceniami lekarza.

Zazwyczaj stosowana dawka u dorosłych i
dzieci powyżej 12 roku życia to 1-2 krople co 4-6 godzin do
każdego otworu nosowego. Lek należy zakroplić do każdego
otworu nosowego na skrzydełko nosa, następnie kilkakrotnie
zacisnąć nos palcem wskazującym i kciukiem. Przed użyciem
wstrząsnąć. Leku nie należy stosować dłużej niż przez 5 dni.
Ile mililitrów leku zastanie w buteleczce
jeżeli zastosujemy minimalną dawkę leku (zgodnie z ulotką)
przez pięć dni. Przyjmujemy, że jedna kropla to 0,1 ml.
Zadanie 3
Według
Światowej Organizacji Zdrowia ciężar tego, co dziecko dźwiga
na plecach,
nie
powinien przekraczać 10. procent jego wagi.
6 listopada podczas zajęć z zaproszonym
gościem będziesz miał(a) możliwość poznać wagę swojego
ciała. Zapamiętaj wynik i oblicz jakiej wagi nie powinien
przekraczać twój tornister.
Waga mojego ciała . . . . . . . . .
Waga mojego tornistra nie powinna przekraczać
. . . . . . . . . .
KRAWIEC
13.11.2014r.
zawitała do nas mistrzyni igły – pani Urszula Masłowska.
Pani Urszula jest nie tylko krawcową, ale i nauczycielką
zawodu w szkole ponadgimnazjalnej, a przede wszystkim
pasjonatką tego zawodu. Opowiedziała o swojej pracy, o
plusach i minusach swojego zawodu. Pokazała również
potrzebne w pracy krawcowej narzędzia, w jaki sposób
zdejmuje się miarę potrzebną do uszycia bluzki, spódnicy,
spodni. Na koniec uczniowie mieli możliwość wykonania
zadania w grupach – należało według instrukcji skrócić o
określoną długość przód spódnicy, wykrojony przez gościa, a
następnie obliczyć, jakiej długości jest poprawiona
spodniczka.




Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas V, którzy po
opieką pana Janusza Koźlenki rozwiązywali zadania
matematyczne związane z pracą krawcowej.
Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do
rozwiązania w domu:
klasa IV |
klasa
V
|
klasa
VI
|
Zadanie 1
Krawcowa uszyła 4 poszewki. Do każdej przyszyła po
tyle samo guzików. Zużyła 20 guzików. Po ile guzików
przyszyła do jednej poszewki?
Zadanie 2
Krawiec zmierzył długość kuponu materiału.
Stwierdził, że brakuje mu 4 cm do pełnych 3 metrów.
Jaka jest długość kuponu?
Zadanie 3
Krawiec ma tkaninę o długości 40 m. Codziennie
odcina kawałek o długości 5 m. W którym z kolei dniu
odetnie ostatni kawałek tkaniny? |
Zadanie 1
Dwie krawcowe obszywają brzegi obrusów, pierwszej ta
czynność zabiera 10 min, a drugiej 12 min, obie
zaczynają pracę o 8.00.
O której godzinie obydwie pierwszy raz skończą
jednocześnie obszywać obrusy, ile razy skończą
jednocześnie obszywać obrusy w ciągu ośmiogodzinnego
dnia pracy?
Zadanie 2
Na uszycie garnituru krawiec potrzebuje ośmiometrowy
kupon materiału. Na uszycie spodni zużyje potrzebnego
materiału, a na marynarkę pozostałą część. Ile
metrów materiału krawiec zużyje na uszycie
marynarki?
Zadanie 3
Dobry, damski krawiec w wielkiej, ciężkiej beli
przyniósł piękny materiał i codziennie go dzielił.
Metrów w beli trzydzieści, po 5 metrów odcina.
W
którym dniu raz ostatni dzieli się tkanina?
|
Zadanie 1
Krawiec zapłacił 587,70 zł za materiały dwóch
gatunków: po 21,60 zł i po 12,50 zł za 1 metr
materiału. Ile metrów droższego materiału kupił
krawiec, jeśli miał 9 metrów tańszego?
Zadanie 2
Jeśli do wieku krawca dodamy 9 i podzielimy całość
przez 10 to otrzymamy najmniejszą wspólną
wielokrotność liczb 2 i 3. Żona krawca jest od niego
młodsza o 4 lata, zaś córka urodziła się, gdy
krawiec miał 24 lata. Ile lat ma krawiec, ile lat ma
jego żona, a ile lat ma jego córka?
Zadanie 3
Do wykonania modelowej serii sukienek zatrudniono 12
krawcowych na 25 dni. Ile krawcowych trzeba
zatrudnić, aby praca była wykonana w czasie o 5 dni
krótszym? |
FOTOGRAF
20.11.2014r.
odwiedził nas zawodowy fotograf, pan Miłosz Piskorski.
Fotograf opowiedział nam o swoim wykształceniu i pracy
zawodowej – poza prowadzeniem zakładu fotograficznego pan
Piskorski pracuje też w szkole ponadgimnazjalnej, w klasie
fotograficznej. Mogliśmy zobaczyć profesjonalny sprzęt
fotograficzny, przykładowe zdjęcia wykonywane przez naszego
gościa oraz zdjęcia na jego stronie internetowej. Oczywiście
były tez nawiązania do matematyki i wykorzystania jej w
zawodzie fotografa. Najciekawsze okazały się ćwiczenia
praktyczne – tworzenie fotomontażu z przypadkowo dobranych
elementów i fotografii oraz obrabianie wykonanej uczniom
fotografii.
Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas
VI, którzy po opieką pani Beaty Florczak rozwiązywali
zadania matematyczne związane z pracą fotografa.




Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do
rozwiązania w domu:
klasa IV |
klasa V
|
klasa
VI
|
Zadanie 1
Popołudniowe zajęcia
fotograficzne Uczniowskiego Klubu „Fotka” trwają 2
godziny i 30 minut. O której godzinie Natalka
rozpoczęła te zajęcia, jeśli skończyła je o godzinie
18.45?
Zadanie 2
Rodzice z trójką dzieci
wybrali się na wystawę fotograficzną. Ich
najmłodszy syn Pawełek ma 6 lat, średnia Ola jest o
dwa lata od niego starsza, a najstarszy Krzyś jest
od Pawełka dwa razy starszy.
Wiek |
Cena biletu |
Dzieci do lat 7 |
12zł |
Dzieci i młodzież szkolna |
16zł |
Studenci |
16zł |
Dorośli |
18zł |
a) Ile zapłaci za
bilety cała rodzina?
b) Ile
zapłaciliby rodzice, idąc na
wystawę tylko z
najstarszym synem?
c) Ile zapłaciłby
studiujący wujek Oli, zabierając ją na wystawę?
d) Ile
zapłaciliby rodzice, kupując bilety tylko swoim
dzieciom?
Zadanie 3
Rodzice Oli chcą
kupić na raty dobry aparat fotograficzny,
który kosztuje 1800zł. Przy odbiorze muszą wpłacić
180zł, a resztę kwoty będą płacić w 12 równych
ratach. Jaka będzie wysokość raty? |
Zadanie 1
W klasie Kuby jest 26
uczniów. Planują obejrzenie wystawy fotograficznej,
na którą bilet kosztuje 14zł. Zebrano już 350zł. Czy
wszyscy uczniowie wpłacili już za bilet?
Zadanie 2
Fotograf robiący
zdjęcia uczniom w szkole jednego dnia sprzedał
połowę zdjęć, drugiego dnia połowę reszty i jeszcze
pozostało mu 27 zdjęć. Ile wszystkich zdjęć miał do
sprzedania? Ile zdjęć sprzedał fotograf w ciągu
tych dwóch dni?
Zadanie 3
W hurtowni
fotograficznej do pakowania aparatów używa się
pudełek o wymiarach
280mm X 280mm X 110mm.
Jaki będzie koszt 100 pudełek, jeżeli producent
pobiera 3,5zł ma m2 kartonu, a na
wykonanie uchwytów przeznacza dodatkowe 140cm2
kartonu?
|
Zadanie 1
Cenę profesjonalnego
aparatu
fotograficznego
obniżono o 400zł. Obniżka jest równa 2/5 wartości
aparatu.
a) Oblicz cenę
aparatu przed obniżką.
b) Oblicz nową
cenę aparatu.
Zadanie 2
Zakład fotograficzny
przesyła 1/5 pensji pana Kowalskiego do urzędu
skarbowego (jest to podatek od wynagrodzenia). W
tym miesiącu pensja pana Kowalskiego wynosiła
2480zł. Ile pieniędzy z tej pensji zakład przekaże
do urzędu skarbowego? Ile pieniędzy otrzyma pan
Kowalski?
Zadanie 3
Pan Artur kupił
aparat fotograficzny za 1000zł. Pozostało mu ponad
250zł. Ile pieniędzy mógł mieć pan Artur przed
zrobieniem zakupów? Podaj kilka możliwości.
|
SPORTOWIEC
27.11.2014r.
odwiedził
nas kolejny zaproszony go ść,
sportowiec, p. Wojciech Woźniak. Zajęcia były bardzo
ciekawe. Nasz gość opowiedział nam o różnych dyscyplinach
sportowych – min. żeglarstwie, piłce nożnej, piłce
siatkowej, biegach, skokach narciarskich, nordic walking,
pchnięciu kulą, golfie, wskazując na obecność matematyki w
każdej z tych dziedzin. Poznaliśmy wymiary boisk do różnych
gier sportowych, budowę, wielkości i masy piłek do
wybranych gier oraz wiele sportowych ciekawostek.
Przekazane informacje zostały wzbogacone o przygotowaną
przez pana Woźniaka prezentację i pokaz wykorzystywanego na
co dzień sprzętu sportowego. Na koniec mieliśmy możliwość
porównania ciężaru kuli i piłki lekarskiej oraz popróbować
swoich sił w grze w mini golfa.
Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas
V, którzy po opieką pana Henryka Kurasiewicza rozwiązywali
zadania matematyczne związane ze sportem i sportowcami.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Uczniowie wszystkich klas otrzymali też
zadania do rozwiązania w domu:
Kl. VI
1.
Kort tenisowy
Mecz tenisowy rozgrywany jest na prostokątnym
korcie tenisowym. Długość kortu wynosi 23,77 m,
a
szerokość 10,97 m dla meczów deblowych. Pole powierzchni
kortu do gry pojedynczej jest o 65,1298 m² mniejsze. Jaka
jest szerokość kortu w grze pojedynczej?
W
obliczeniach możesz korzystać z kalkulatora.
2.
Oto fragment tabeli rundy zasadniczej w
pewnym sezonie rozgrywek polskiej ligi hokeja na lodzie.
Msc. |
Zespół |
M |
Pkt |
W |
WPD |
WPK |
PPD |
PPK |
P |
1 |
Sanok |
42 |
|
29 |
2 |
1 |
0 |
0 |
10 |
2 |
Cracovia |
42 |
|
25 |
0 |
3 |
1 |
0 |
13 |
3 |
Oświęcim |
42 |
|
26 |
0 |
0 |
1 |
2 |
13 |
4 |
Jastrzębie |
42 |
|
22 |
3 |
1 |
1 |
3 |
12 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Msc.
= lokata w tabeli, M = liczba rozegranych spotkań,
Pkt = Liczba zdobytych punktów, W = Liczba meczów
wygranych, WPD = Liczba meczów wygranych po dogrywce,
WPK = Liczba meczów wygranych po karnych, PPD
= Liczba meczów przegranych po dogrywce, PPK = Liczba
meczów przegranych po karnych, P = Liczba meczów
przegranych
Drużyna, która wygra mecz w czasie regulaminowym otrzymuje 3
punkty, zaś drużyna przegrana pozostaje bez punktów.
W
przypadku, gdy mecz zakończy się remisem następuje
dogrywka.
Zespół zwyciężający w dogrywce lub po karnych
otrzymuje 2 punkty, a przegrany 1 punkt.
Oblicz,
ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny rundy
zasadniczej. Uzupełnij tabelę.
3.
Justyna
Kowalczyk na
Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Soczi w
biegu na 10 km zdobyła
złoty
medal. Dystans ten pokonała w 28 minut i 17,8 sekund. Czas
biegu srebrnej medalistki Charlotte Kalla wyniósł 28 minut i
36,2 sekund. O ile szybciej polska biegaczka pokonywała
1 kilometr
niż Charlotte Kalla. Oblicz średni czas.
Kl. V
1.
Boisko do gry w piłkę siatkową
Boisko do
gry jest prostokątem o powierzchni 162 m², ograniczonym
dwiema liniami końcowymi i dwiema liniami bocznym długości
18 m każda. Oś linii środkowej dzieli boisko na dwa równe
pola. Na każdej stronie wyznaczona jest strefa ataku,
ograniczona linią środkową, liniami bocznymi i linią ataku
znajdującą się 3 m od osi linii środkowej.
Oblicz pole powierzchni ataku jednej strony
boiska.
2.
Oto fragment tabeli w pewnym sezonie
rozgrywek polskiej ligi piłki nożnej.
Msc. |
Drużyna |
M |
Z |
R |
P |
Pkt |
1 |
Śląsk Wrocław |
30 |
17 |
5 |
8 |
|
2 |
Ruch Chorzów |
30 |
16 |
7 |
7 |
|
3 |
Legia Warszawa |
30 |
15 |
8 |
7 |
|
4 |
Lech Poznań |
30 |
15 |
7 |
8 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
Msc.
= lokata w tabeli, M = liczba rozegranych spotkań,
Pkt = Liczba zdobytych punktów, Z = Liczba meczów
wygranych,
R
= Liczba meczów remisowych, P = Liczba meczów
przegranych
Drużyna za wygraną zdobywa 3 punkty, przegrany nie zdobywa
żadnego punktu. Remis obu drużynom daje po jednym punkcie.
Oblicz,
ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny sezonu.
Uzupełnij tabelę.
3.
Japończyk
Noriaki Kasai wynikiem 277,4 punktów zdobył srebrny medal na
Zimowych
Igrzyskach
Olimpijskich w 2014 roku. Złotym medalistą igrzysk w Soczi
został Kamil Stoch zdobywając o 1,3 punktu więcej. Ile
punktów zdobył Kamil Stoch w drugiej rundzie, jeżeli
w
pierwszej uzyskał ich 143,4 ?
Kl. IV
1.
Boisko do
gry w piłkę ręczną.
Czterdziestometrowy dłuższy bok boiska zwany
jest linią boczną, a krótszy - linią końcową. Linia końcowa
jest 2 razy krótsza niż linia boczna. Oblicz pole
powierzchni całego boiska.
2.
Oto fragment tabeli rundy zasadniczej w
pewnym sezonie rozgrywek polskiej piłki koszykowej.
Lp. |
Drużyna |
Mecze |
Mecze wygrane |
Mecze przegrane |
Punkty |
1. |
Prokom Gdynia |
26 |
24 |
2 |
|
2. |
Anwil Włocławek |
26 |
22 |
4 |
|
3. |
Polpharma Gdańsk |
26 |
18 |
8 |
|
4. |
Trefl Sopot |
26 |
17 |
9 |
|
5. |
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
Drużyna zwycięska
otrzymuje dwa punkty, a przegrana jeden punkt w
klasyfikacji.
Oblicz,
ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny rundy
zasadniczej. Uzupełnij tabelę.
3.
Betty Heidler
niemiecka
lekkoatletka
specjalizująca się w
rzucie
młotem
w 2011 roku
w
niemieckim Halle ustanowiła
rekord
świata
uzyskując wynik 79,42 m. W 2014 roku
podczas
mityngu w Berlinie nasza mistrzyni Anita Włodarczyk
odzyskała rekord świata
rzucając
młotem o 16 cm dalej. Ile wynosi rekord świata w rzucie
młotem kobiet?
SPRZEDAWCA
4.12.2014r.
odbyły się ostatnie zajęcia w ramach programu
mPotęga. Na spotkaniu gościliśmy sprzedawcę – panią
Grażynę Ziółkowską. Nasz gość jest sprzedawcą w sklepie z
firankami w Pabianicach. Pani Ziółkowska opowiedziała nam o
tym, jak bardzo przydaje jej się matematyka w pracy, głównie
podczas mierzenia materiału, liczenia powierzchni materiału
wykorzystywanego do różnych firanek oraz liczenia utargu i
obliczeń pieniężnych. Pani Grażyna przyniosła do szkoły
również próbki materiałów ze swojego sklepu, kasę,
metkownicę, frędzle do obszywania oraz wiele innych gadżetów
wykorzystywanych w domach do upiększania okien.



Na zajęcia przybyli też
przedstawiciele lokalnej telewizji Pro – MOK, którzy
postanowili w swoich informacjach poinformować na temat
naszego projektu mieszkańców miasta.
Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas
IV, którzy po opieką pana Henryka Kurasiewicza rozwiązywali
zadania matematyczne związane z pracą sprzedawcy.
Uczniowie
wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

Kl. VI
Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz
kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.
1.
W automacie sprzedającym umieszczono po10 sztuk każdego
produktu. Oblicz utarg z wymienionych w tabeli produktów.
produkt |
A27 |
A35 |
A41 |
A43 |
A45 |
A47 |
A56 |
zostało sztuk
w automacie |
0 |
3 |
3 |
0 |
4 |
6 |
2 |
2. Marek wrzucił do automatu trzy monety o tym samym
nominale.
Za tę kwotę kupił bułkę z szynką(A23), herbatniki
zbożowe(A41) i wodę mineralną(A62), bo na sok(A66) nie
wystarczyło pieniędzy. Ile reszty wyrzucił automat?
3. Krawiec, aby zrealizować zamówienie klienta musi
zakupić 3,5 m² tkaniny płaszczowej.
W sklepie sprzedawano tkaninę płaszczową w belach o
szerokości 1,4 m. Ile zapłaci krawiec
za tkaninę, jeżeli 1 metr bieżący kosztuje 40 zł.
Kl. V
Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz
kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.
1.
Oblicz utarg z wymienionych w tabeli produktów.
produkt |
A11 |
A27 |
A41 |
A45 |
A52 |
A62 |
sprzedano sztuk |
9 |
10 |
7 |
5 |
8 |
6 |
2. Zosia wrzuciła do automatu złotówkę i dwie monety
dwuzłotowe.
Za tę kwotę kupiła bułkę z serem(A15), wafelki(A45) i sok w
kartoniku(A56). Ile reszty otrzyma Zosia?
3. Z pięćdziesięciometrowej beli tkaniny podszewkowej
sprzedano w sklepie 35 metrów bieżących.
Jaka jest wartość pozostałej w beli tkaniny, jeżeli 1 mb.
kosztuje 23 zł?
Kl. IV
Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz
kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.
1.
Ile reszty wyda automat?
WRZUCONE
MONETY ZŁ |
5 zł
1 zł |
2 zł
2 zł |
1 zł
2 zł |
2 zł
5 zł |
2 zł
2 zł
2 zł |
WYBRANE
PRODUKTY |
A41
A17
A56 |
A15
A62 |
A45
A56 |
A66
A11
A47 |
A62
A45
A21 |
RESZTA |
….zł ….gr |
….zł ….gr |
….zł ….gr |
….zł ….gr |
….zł ….gr |
2. Agnieszka kupiła bułkę drożdżową(A17), wafelek(A47) i sok
porzeczkowy(A66).
Zapłaciła w automacie najmniejszą liczbą monet. Jakie to
monety? Napisz formułę.
3. Ile mama zapłaci za 2¼ metra bieżącego tkaniny
batystowej, jeżeli 1 mb. kosztuje w sklepie 40 zł?
PODSUMOWANIE PROJEKTU
Dzisiejszy dzień, 11.12.2014r, upłynął pod znakiem
podsumowań. Najpierw pojechaliśmy na wycieczkę do
Experymentarium w Łodzi. Celem wycieczki było zwiedzenie
interaktywnej wystawy – poznawanie zagadnień z różnych
dziedzin nauki (magnetyzmu, elektryczności, optyki, dźwięku,
mechaniki, biologii), które stały się proste i czytelne
dzięki możliwości wypróbowania ich działania na specjalnych
przyrządach oraz na stanowiskach interaktywnych. Niewątpliwą
atrakcją była możliwość skorzystania z Tunelu Kosmicznego i
udział w grze tematycznej utrwalającej wiedzę. Nagrodą dla
wszystkich był „Certyfikat odkrywcy”.
Po powrocie był czas na rozmowę o poszczególnych zajęciach,
ich przydatności oraz statystyka rozwiązań zadań. Wszyscy
uczniowie otrzymali odznaki przedstawiające sprawności
lekarza, fotografa, inżyniera, kucharza, turysty,
sportowca, dziennikarza, mistrza igły, sprzedawcy. W
zależności od tego, które zadania zostały wykonane najlepiej
– taka sprawność została przyznana.



Uczniowie, którzy zdobyli
najwięcej punktów, otrzymali też nagrody rzeczowe –
torby turystyczne. Te nagrody otrzymali:
Paulina Krajewska klasa Vb –
106 punktów

Wojciech Borowski klasa VIb
- 105 punktów
Michalina Nowak klasa Vb –
103 punkty
Aleksandra Janiszewska klasa
IVa - 102 punkty
Aleksander Koziróg klasa Va –
101 punktów
Kacper Więclewski klasa IVa –
100 punktów
Jakub Gorządek klasa IVa –
100 punktów





Autorzy
projektu: p. Beata Florczak, p. Henryk Kurasiewicz i
p. Janusz Kożlenko
|