Od 10.09.14r. rozpoczęła się w szkole akcja promocyjna projektu pn. „Zdobywamy sprawności”. Informacje na temat projektu pojawiły się na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy ogłoszeń dla rodziców i tablicy dla uczniów w postaci plakatów.

O dofinansowaniu poinformowano uczniów na godzinach wychowawczych i rodziców w czasie zebrań klasowych w dniu 10.09.14r. Rozdane zostały ulotki  zawierające nazwę zadania, wysokość uzyskanej nagrody, organizatora konkursu oraz krótki opis projektu.

         Zorganizowano nabór uczniów na zajęcia i ustalono trzy grypy uczniów z klas IV, V i VI. Na pierwszych zajęciach organizacyjnych dzieci zostały zapoznane z terminarzem zajęć, otrzymały książeczki do zdobywania sprawności.

 

 

 

 

Zajęcia pn. „Zdobywamy sprawności” będą się odbywać  dla klas IV w następujących terminach:

9.10. - w godz. 15.30 - 16.30

16.10. - w godz. 15.30 - 17.15

23.10. - w godz. 15.30 - 16.30

30.10. - w godz. 15.30 - 17.15

6.11. - w godz. 15.30 - 16.30

13.11. - w godz. 15.30 - 16.30

20.11. - w godz. 15.30 - 16.30

27.11. - w godz. 15.30 - 16.30

4.12. - w godz. 15.30 - 17.15

Potem proponujemy jeszcze podsumowanie i wycieczkę.

 

 

Zajęcia pn. „Zdobywamy sprawności” będą się odbywać  dla klas V w następujących terminach:

9.10. - w godz. 15.30 - 16.30

16.10. - w godz. 15.30 – 16.30

23.10. - w godz. 15.30 – 17.15

30.10. - w godz. 15.30 – 16.30

6.11. - w godz. 15.30 - 16.30

13.11. - w godz. 15.30 – 17.15

20.11. - w godz. 15.30 - 16.30

27.11. - w godz. 15.30 – 17.15

4.12. - w godz. 15.30 – 16.30

Potem proponujemy jeszcze podsumowanie i wycieczkę.

 

 

 

Zajęcia pn. „Zdobywamy sprawności” będą się odbywać  dla klas VI w następujących terminach:

9.10. - w godz. 15.30 – 17.15

16.10. - w godz. 15.30 – 16.30

23.10. - w godz. 15.30 - 16.30

30.10. - w godz. 15.30 – 16.30

6.11. - w godz. 15.30 – 17.15

13.11. - w godz. 15.30 - 16.30

20.11. - w godz. 15.30 – 17.15

27.11. - w godz. 15.30 - 16.30

4.12. - w godz. 15.30 – 16.30

Potem proponujemy jeszcze podsumowanie i wycieczkę.

 

 


PRZEWODNIK

9.10.2014r. odbyły się pierwsze zajęcia z zaproszonym gościem – przewodnikiem turystycznym. Na zajęcia przybył pan Aleksander Duda, który od lat zajmuje się turystyką w naszym mieście. Opowiedział uczniom o oddziale PTTK w Pabianicach, kołach i klubach, organizowanych wycieczkach i innych imprezach. Pogadankę urozmaiciła prezentacja zdjęć z wycieczek organizowanych przez naszego gościa.

 

 

         W trakcie przekazywania wiadomości pan Duda cały czas odwoływał się do wykorzystywania wiedzy matematycznej w jego działalności, np. obliczeń pieniężnych przy kalkulacji wycieczek, przeliczeń punktów otrzymywanych za przejście różnych tras pieszych czy górskich, obliczeń kalendarzowych, zegarowych, przeliczania długości tras itp.

Na koniec uczniowie zostali obdarowani odznakami turystycznymi,
a naszemu gościowi dzieci podziękowały skromnym dyplomem.

W drugiej części zajęć pozostali pod opieką pana J. Koźlenko uczniowie klas VI, którzy rozwiązywali zadania matematyczne związane z turystyką.

Uczniowie pozostałych klas otrzymali zadania do rozwiązania w domu:

klasa IV

klasa V

 

klasa VI

 

Zadanie 1

Na mapie w skali 1 : 1000 odległość między miastami wynosi 5 cm 3 mm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miastami?

Zadanie 2

Pociąg z Katowic do Poznania wyjechał o godzinie 723 i dojechał na miejsce o godzinie 1212. Jak długo trwała podróż tym pociągiem z Katowic do Poznania?

Zadanie 3

Pociąg, który ma długość 300m wjeżdża do tunelu z prędkością 20m/s. Upływa 50s od chwili, gdy lokomotywa wjechała do momentu, gdy ostatni wagon opuścił tunel. Ile metrów ma tunel?

 

Zadanie 1

Na mapie w skali 1 : 50 000 długość drogi osiedlowej wynosi 30 mm, oblicz długość tej drogi w rzeczywistości.

Zadanie 2

W poniedziałek 4 lipca o godzinie 1805 podróżny wsiadł do pociągu, z którego wysiadł we wtorek 5 lipca o godzinie 1225. Ile czasu podróżny spędził w pociągu?

Zadanie 3

Dwa samoloty wystartowały jednocześnie z dwóch lotnisk oddalonych o 3400km i leciały naprzeciw siebie. Po ilu godzinach lotu samoloty minęły się, jeżeli prędkość jednego była równa 800km/h, a drugiego 900km/h?

 

Zadanie 1

Linia kolejowa z Krakowa do Katowic ma długość 78,5 km. Oblicz skalę mapy na której ma ona długość 15,7 cm.?

Zadanie 2

Marcin z Arturem wyjeżdżają na kolonie autobusem 28 czerwca o godzinie 2145, a na miejscu

w schronisku górskim we Włoszech będą 30 czerwca o godzinie 1230. Jak długo będzie trwała ich podróż?

Zadanie 3

Pewnego dnia z domu wczasowego wyszła grupa turystów poruszających sie z prędkością 60m/min. Po upływie 15 minut wyruszyła w ślad za nimi druga grupa idąca z prędkością 80m/min. Po jakim czasie obie grupy połączyły się?

 


 

INŻYNIER

 

16.10.2014r. odbyły się kolejne zajęcia z zaproszonym gościem – inżynierem mechanikiem. Opowiedział uczniom o swoich etapach nauki, różnych specjalnościach inżynierskich, predyspozycjach do zawodu oraz o zapotrzebowaniu na inżynierów na rynku pracy. Można było się dowiedzieć  o kilku przykładowych historiach wynalazków, w tym wynalazkach zapomnianych. Praca inżyniera opiera się głównie na matematyce, stąd nawiązań do wykorzystania matematyki było dużo. Zaproszony gość w praktyczny sposób zapoznał uczniów z przykładami działań inżynierskich:

- inżynier mechanik – pokaz dźwigni prostej,

- inżynier chemik – tworzenie napięcia powierzchniowego,

- inżynier elektryk – kostka do gry oraz wykrywacz kłamstw.

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas IV, którzy po opieką pani Beaty Florczak rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą inżyniera.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

klasa IV

klasa V

 

klasa VI

 

Zadanie 1

Do firmy komputerowej przy- wieziono dla pracujących tam inżynierów  informatyków 20 laptopów i 30 monitorów. Moni tor kosztuje 1150zl,  a laptop jest od niego 4 razy droższy. Jaka jest wartość całej dostawy?

Zadanie 2

Samochód Lamborgini może

przejechać po autostradzie

w ciągu godziny 325km.

a)Ile kilometrów mógłby

 on pokonać w ciągu 10  godzin nieprzerwanej jazdy?

b)Ile kilometrów mógłby

przejechać w ciągu trwającego

 całą dobę wyścigu?

c) Pełen bak paliwa wystarcza

w tym samochodzie na  przeje- chanie 600km. Ile razy w ciągu wyścigu musiałby kierowca tankować paliwo?

Zadanie 3

Jeśli wiemy, że I  Mistrzostwa Inżynierów  „Kwadratura Koła” odbyły się 12 stycznia 2006 roku, a z kolei  trzecia edycja tego konkursu  15 stycznia 2009 roku, to pomiędzy pierwszą a trzecią edycją konkursu minęło:

Zadanie 1

Inżynier potrzebował do pewnej konstrukcji rurę stalową o długości 5,4m.

Podzielił ją na trzy części tak, że każda następna była dłuższa od poprzedniej o 0,7m.

a)Jaka jest długość pierwszego kawałka rury?

b)Ile należy zapłacić za najdłuższy  kawałek rury, jeżeli 1 metr rury kosztuje 12zł?

Zadanie 2

Biurko pana Adriana –inżyniera–  ma długość 2 m, a szerokość 80 cm. Na lekcji uczniowie powycinali kwadraty  o boku 10 cm i całkowicie pokryli nimi powierzchnię  biurka. Ile musieli wykonać takich kwadratów?

Zadanie 3.

Naczepa samochodowa jest długa na 14m, szeroka na 2,5m i wysoka na 3m. Narysuj siatkę naczepy w skali 1:100. Wykonaj konieczne obliczenia.

Zadanie 1

Na parkingu przy serwisie samochodowym stały samochody i motocykle. Motocykli  było tyle samo, co samochodów koloru czerwonego, które były połową połowy pozostałych samochodów. Ile kół (nie licząc

kół zapasowych) miały pojazdy stojące na parkingu, na którym było wyznaczonych  20 miejsc parkingowych, a tylko dwa były puste?

Zadanie 2

Każdy z dwóch inżynierów informatyków  chciał kupić sobie nowy komputer. Po  roku oszczędzania, okazało się, że jed- nemu brakuje 300 zł, a drugiemu 550 zł.  Postanowili dłużej nie czekać i kupić na razie jeden komputer. Obliczyli, że w ten  sposób zostanie im 800 zł na dobrą drukarkę.  Za ile kupili komputer?

Zadanie 3

Jeden litr farby wystarcza na

 pomalowanie 8m2. Ile litrów farby  zużyjemy na pomalowanie ścian laboratorium  chemicznego o wymiarach 3,8m i 4m oraz wysokości 2,8m, w którym są drzwi o  wymiarach 1m i 2,3m oraz okno o wymiarach 2m i 1,65m? Ile puszek  farby trzeba kupić, jeżeli każda z nich zawiera 1 litr farby?

 


KUCHARZ

 

23.10.2014r. poznawaliśmy wykorzystanie matematyki w zawodzie kucharza. Na zajęcia została zaproszona pani Danuta Pietrzak i pani Ewa Gronowska wykonujące zawodowo zawód kucharki od wielu lat. Przedstawiły na czym polega ich praca, ile dbałości wkładają w to, aby przygotowywane przez nie jedzenie było nie tylko smaczne, ale i zdrowe.

Druga część zajęć polegała na praktycznym wykorzystaniu matematyki. Poznaliśmy  różne rodzaje wag, mierzyliśmy pojemność. Należało też zmienić przygotowany przez panią kucharkę przepis w zależności od liczby porcji, jakie chcemy otrzymać oraz w grupach przygotować według podanego przepisu ciasteczka.

 

Ciasteczka

1,5 szklanki mąki

100g masła

½ szklanki cukru

1 jajko

1 łyżeczka śmietany 12%

 

Zagniatamy składniki na gładkie ciasto. Owijamy folią i wkładamy do lodówki na 30 minut. Następnie rozwałkowujemy i wycinamy kółka, które układamy na blaszce. Ciastka pieczemy w temperaturze 180 przez około 10-15 minut.  Z pomocą dorosłej osoby wyjmujemy z piekarnika.

 

 

 

 

 

 

 

Na ostatnią część zajęć zostali po opieką pani Beaty Florczak uczniowie klas V. Wszyscy uczniowie otrzymali następujące zadania do rozwiązania w domu:

 

klasa IV

klasa V

klasa VI

Zadanie 1

Mama Ani przyniosła do domu

1kg ziemniaków, 1kg pomarańcz, 50dag selera, 50dag marchwi, 50dag cebuli, 50dag porów. Ile ważą zakupione warzywa?Czy mama kupiła więcej czy mniej niż 5kg warzyw?

Zadanie 2

W szkolnej stołówce dla grupy 30 osób korzystających z obiadów przygotowano kompot w dwu-litrowych dzbankach. Pięć szklanek kompotu to 1 litr. Ile dzbanków kompotu przygotowano?

Zadanie 3

Kucharka pracująca w szkolnej stołówce  chce przygotować potrawę z dyni i kabaczka. Dynia i kabaczek ważą razem 8kg. Dynia jest o 4kg cięższa od kabaczka. Ile waży 20 takich kabaczków?

 

 

Zadanie 1

W tabelce podane są ceny niektórych potraw w barze. Korzystając z danych, ułóż treść zadania i rozwiąż je.

Zupa:

Cena:

 

pomidorowa

3,20zł

pieczarkowa

3,80zł

szparagowa

5,30zł

 

Zraz wołowy

11,00zł

Porcja kurczaka

9,80zł

Ziemniaki

0,90zł

Bukiet surówek

4,30zł

Zadanie 2

Skrzynka z ziemniakami waży 10,2kg. Pusta skrzynka waży 2,9kg.a) Ile ważą same ziemniaki?

b)Pani kucharka wyjęła ze skrzynki  2,5kg ziemniaków. Ile waży skrzynka z pozostałymi ziemniakami?

c)Gdy skrzynka była już pusta, włożono  do niej 8,7kg ziemniaków. Ile teraz waży skrzynka z ziemniakami?

Zadanie 3

Pani Kowalska kupiła do szkolnej kuchni kuchenkę gazową za 609zł oraz okap nad  kuchenkę za 185zł. Ma przy sobie 10 banknotów po 100zł. Ile pieniędzy jej  zostanie po zapłaceniu za zakupy?

Zadanie 1

Przyjrzyj się rysunkowi i spróbuj odpowiedzieć, ile waży arbuz, ile pudełko i ile puszka?

Zadanie 2.

Do kuchni w restauracji  dostarczono 156kg soli, co stanowi 12/17 całej dostawy.  Ile soli trzeba jeszcze dowieźć do restauracji?

Zadanie 3.

Garnek zawierający groch z kapustą waży 4,5 kg. Pusty garnek waży 2 kg, a kapusta waży 4 razy więcej niż groch. Ile waży kapusta?

 

 

Przed wyjściem wszyscy zostali poczęstowani wykonanymi wcześniej ciasteczkami upieczonymi przez panie kucharki w kuchni szkolnej.

 

 


DZIENNIKARZ

 

30.10.2014r. odbyły się kolejne zajęcia z zaproszonym gościem – p. Dariuszem Koźlenko, z zawodu dziennikarzem. Pan Dariusz pracował w wielu gazetach- był jednym z założycieli „Życia Pabianic”, pracował w „Super Expressie”, tygodnikach „Newsweek”, „Polityka”. Opowiedział o swoich ciekawych reportażach podróżniczych, np. w Himalaje, o spływie rzekami na trasie Warszawa – Berlin, o cyklu artykułów nt. sportów ekstremalnych, miejsc, które zostały dotknięte powodzią (Sandomierz), objętych wojną czy reportażach o zwykłych ludziach, którym poprzez swoje artykuły dziennikarze mogą pomóc. Mieliśmy możliwość obejrzenia zdjęć, albumów, tygodników, a w końcu wypróbować swoich możliwości dziennikarskich pisząc na starej maszynie do pisania.  Okazało się, że i w tym zawodzie ważna jest matematyka np. w liczeniu prędkości lotu, przeliczaniu odległości w terenie, zamianie jednostek czasu czy obliczeniach pieniężnych.

 

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas IV, którzy po opieką pana Janusza Koźlenki rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą dziennikarza.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

klasa IV

klasa V

 

klasa VI

 

Zadanie 1

Kasia czyta dziennie 8 stron

książki. W jakim czasie przeczyta

 książkę mającą 168 stron?

Zadanie 2

W tłusty czwartek dziennikarz

przeprowadził wywiad ze znanym

cukiernikiem.

- Widzę, że jest pan bardzo zmęczony.

- Tak, na dzisiaj musieliśmy

przygotować 10 razy więcej

pączków niż zwykle.

- To ile pączków zrobiliście?

- O 360 więcej niż zwykle.

- A na co dzień ile pączków

 wypiekacie?

Znajdź odpowiedź na ostatnie

 pytanie dziennikarza.

Zadanie 3

O trzech kolegach wiadomo, że:

- Trener z Piotrem wybrali się na wycieczkę;

- Dziennikarz napisał artykuł o Jurku i Grzegorzu;

- Jurek i Piotr byli na przyjęciu u lekarza.

Jaki zawód wykonuje każdy z nich?

Zadanie 1

Gdy pewien dziennikarz przebywał  we Włoszech dowiedział się, że Starożytni

 Rzymianie używali różnych jednostek  długości, między innymi kroku i stopy.

Wiadomo, że 3 kroki i 1 stopa to dwa  razy więcej niż 3 stopy i 1 krok. Ile stóp liczy krok?

Zadanie 2

Za dwie gazety zapłacono 3,30 zł.  Jedna z gazet była o 30 gr droższa od drugiej. Jakie były ceny tych gazet?

Zadanie 3

Uczniowie klasy piątej chcąc napisać reportaże o miastach partnerskich pewnej miejscowości przygotowywali plany zwiedzania tych miast. Kupili cztery różne mapy: Bratysławy, Lwowa, Wilna i Budapesztu. Trzy mapy bez pierwszej kosztowały 42 złote, wszystkie bez drugiej 40 złotych, wszystkie bez trzeciej 38 złotych, a wszystkie bez czwartej 36 złotych. Ile kosztowała każda mapa?

Zadanie 1

Czarek, Darek, Jarek i Marek poszli do księgarni. Czarek i Darek kupili łącznie 10 książek, Jarek i Marek 11  książek, a Czarek i Marek 7 książek. Ile książek kupili łącznie Darek i Jarek?

Zadanie 2

W tłusty czwartek dziennikarz

przeprowadził wywiad ze znanym

cukiernikiem.

- Widzę, że jest pan bardzo zmęczony.

- Tak, na dzisiaj musieliśmy przygotować

 20 razy więcej pączków niż zwykle.

- To ile pączków zrobiliście?

- O 5 700 więcej niż zwykle.

- A na co dzień ile pączków wypiekacie?

Znajdź odpowiedź na ostatnie pytanie dziennikarza.

Zadanie 3

Pewien dziennikarz dowiedział się, że w dawnych czasach używano różnych jednostek długości. Na przykład sznur liczył 70 łokci, a pręt 14 stóp. Ponadto sznur liczył 140 stóp. Ile łokci liczył pręt?

 


PIELĘGNIARKA

6.11.2014r. mieliśmy spotkanie z kolejnym gościem – była nim pielęgniarka,  pani Krystyna Kasprzak. W pierwszej słowach opowiedziała nam o ukończonej przez siebie szkole, czynnościach wykonywanych przez pielęgniarki w szpitalach, przychodniach, szkołach, a także o  cechach, jakie musi posiadać pielęgniarka, aby dobrze wykonywać swoją pracę. W prosty sposób zwróciła uwagę na przydatność matematyki również w jej zawodzie – przy przeliczaniu dawek leków, tworzeniu oraz odczytywaniu danych z siatek centylowych i liczeniu BMI. Później nastąpiło uproszczone badanie wzroku, mierzyliśmy sobie tętno. Ostatnim zadaniem z udziałem pani pielęgniarki było ważenie niektórych uczniów i ich plecaków. Dowiedzieliśmy się, że bezpieczny ciężar tornistra nie powinien przekraczać 10% wagi ucznia. Zaczęło się przeliczanie. Niestety, okazało się, że niektórzy noszą plecaki ważące nawet więcej niż 6 kg, to o wiele za dużo! Spróbujmy zastanowić się w domu, czy wszystkie rzeczy znajdujące się w plecaku są  nam potrzebne.  Ciężkie tornistry nadmiernie przeciążają kręgosłup i przyczyniają się do powstawania wad postawy, przede wszystkim skoliozy – bocznego skrzywienia kręgosłupa.

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas VI, którzy po opieką pana Henryka Kurasiewicza rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą lekarza i pielęgniarki.

 

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

 

klasa IV

Zadanie 1

Wykres przedstawia zarejestrowaną co osiem godzin temperaturę chorego dziecka. Uzupełnij tabelę zaznaczonymi wynikami .

dzień

środa

czwartek

godzina

 

 

 

 

 

 

temperatura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2

Oto urywek ulotki leku.

 

Stosować zgodnie z zaleceniami lekarza.

 

Doustnie. Zazwyczaj stosuje się 1 do 2 tabletek na dobę. W stanach zwiększonego zapotrzebowania 2 do 4 razy na dobę, 1 do 2 tabletek. Zapoznaj się z właściwościami leku opisanymi w ulotce przed jego zastosowaniem. Przed zastosowaniem leku należy sprawdzić datę ważności podaną na opakowaniu (etykiecie). Nie należy stosować leku po terminie ważności. Przechowuj lek w szczelnie zamkniętym opakowaniu, w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla dzieci…

 

Ile tabletek leku zostanie w pudełeczku, jeżeli zastosujemy w stanie zwiększonego zapotrzebowania maksymalną dawkę leku (zgodnie z ulotką) przez tydzień.

Zadanie 3

Według Światowej Organizacji Zdrowia ciężar tego, co dziecko dźwiga na plecach,

nie powinien przekraczać 10. procent jego wagi.

 

6 listopada  podczas zajęć z zaproszonym gościem będziesz miał(a) możliwość poznać wagę swojego ciała. Zapamiętaj wynik i oblicz jakiej wagi nie powinien przekraczać twój tornister.

 

Waga mojego ciała . . . . . . . .   .    

Waga mojego tornistra nie powinna przekraczać . . . . . . . . .   .

 

 

klasa V

Zadanie 1

Marek i Adam byli chorzy i leżeli w łóżku. Pielęgniarka co 8 godzin mierzyła im temperaturę i zaznaczała ją na wykresie.

 

Oceń prawdziwość każdego zdania. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.

 

I.   Najwyższą z zarejestrowanych temperatur miał tylko Marek.   P / F
II.  We wtorek o godzinie 6.00 Adam miał 38
C.   P / F
III. W środę o godzinie 22.00 termometry wskazały tę samą temperaturę u obu chłopców.   P / F
IV. W środę o godzinie 14.00 Adam miał 37
C, a Marek 36,75 C.  
P / F

V.  W czwartek o godzinie 6.00 różnica temperatur na termometrach chłopców wynosiła 0, 5C. P/F

Zadanie 2

Oto urywek ulotki antybiotyku.

 

Lek Amotaks  należy stosować zgodnie z zaleceniami lekarza.

 

Dorośli i dzieci od 10 lat (o masie ciała powyżej 40 kg)

Zwykle stosuje się dawkę 500 mg co 12 godzin.

 

Zapalenie ucha, gardła

-w zakażeniach lekkich i umiarkowanych

-500 mg co 12 godzin;

w ciężkich - 500 mg co 8 godzin lub 750 mg co 12 godzin.

Zakażenia dolnych dróg oddechowych

- 500 mg co 8 godzin lub 750 mg co 12 godzin.

Zakażenia skóry i tkanek miękkich

- 500 mg co 12 godzin;

w ciężkich zakażeniach  – 500 mg co 8 godzin lub 750 mg co 12 godzin.

 

W domowej apteczce znajduje się jedno opakowanie leku Amotaks. Ile miligramów leku zabraknie dla tygodniowej kuracji ciężkiego zakażenia ucha ?

 

Zadanie 3.

Według Światowej Organizacji Zdrowia ciężar tego, co dziecko dźwiga na plecach,

nie powinien przekraczać 10. procent jego wagi.

 

6 listopada  podczas zajęć z zaproszonym gościem będziesz miał(a) możliwość poznać wagę swojego ciała. Zapamiętaj wynik i oblicz jakiej wagi nie powinien przekraczać twój tornister.

 

Waga mojego ciała . . . . . . . .   .    

Waga mojego tornistra nie powinna przekraczać . . . . . . . . .   .

 

 

klasa VI

Zadanie 1

Mama notowała w tabeli, jak zmienia się temperatura ciała chorej córki. Przedstaw te wyniki w układzie współrzędnych. Zapisz dwie informacje, które można odczytać z wykresu.

 

godz.

14.00

16.30

20.00

23.00

6.45

11.00

13.30

16.15

temp.

37,4C

38C

38,5C

37,8C

39C

38,3C

37,6C

36,9C

 

 

Zadanie 2

Oto urywek ulotki leku.

 

Stosować zgodnie z zaleceniami lekarza.

 

Zazwyczaj stosowana dawka u dorosłych i dzieci powyżej 12 roku życia to 1-2 krople co 4-6 godzin do każdego otworu nosowego. Lek należy zakroplić do każdego otworu nosowego na skrzydełko nosa, następnie kilkakrotnie zacisnąć nos palcem wskazującym i kciukiem. Przed użyciem wstrząsnąć. Leku nie należy stosować dłużej niż przez 5 dni.

 

Ile mililitrów leku zastanie w buteleczce jeżeli zastosujemy minimalną dawkę leku (zgodnie z ulotką) przez pięć dni. Przyjmujemy, że jedna kropla to 0,1 ml.

Zadanie 3

Według Światowej Organizacji Zdrowia ciężar tego, co dziecko dźwiga na plecach,

nie powinien przekraczać 10. procent jego wagi.

 

6 listopada  podczas zajęć z zaproszonym gościem będziesz miał(a) możliwość poznać wagę swojego ciała. Zapamiętaj wynik i oblicz jakiej wagi nie powinien przekraczać twój tornister.

 

Waga mojego ciała . . . . . . . .   .    

Waga mojego tornistra nie powinna przekraczać . . . . . . . . .   .

 


KRAWIEC

 

13.11.2014r. zawitała do nas mistrzyni igły – pani Urszula Masłowska. Pani Urszula jest nie tylko krawcową, ale i nauczycielką zawodu w szkole ponadgimnazjalnej, a przede wszystkim pasjonatką tego zawodu.  Opowiedziała o swojej pracy, o plusach i minusach swojego zawodu. Pokazała również potrzebne w pracy krawcowej narzędzia, w jaki sposób zdejmuje się miarę potrzebną do uszycia bluzki, spódnicy, spodni. Na koniec uczniowie mieli możliwość wykonania zadania w grupach  – należało według instrukcji skrócić o określoną długość przód spódnicy, wykrojony przez gościa, a następnie obliczyć, jakiej długości jest poprawiona spodniczka. 

 

 

 

 

 

 

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas V, którzy po opieką pana Janusza Koźlenki rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą krawcowej.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

klasa IV

klasa V

 

klasa VI

 

Zadanie 1

Krawcowa uszyła 4 poszewki. Do każdej przyszyła po tyle samo guzików. Zużyła 20 guzików. Po ile guzików przyszyła do jednej poszewki?

 

Zadanie 2

Krawiec zmierzył długość kuponu materiału. Stwierdził, że brakuje mu 4 cm do pełnych 3 metrów. Jaka jest długość kuponu?

 

Zadanie 3

Krawiec ma tkaninę o długości 40 m. Codziennie odcina kawałek o długości 5 m. W którym z kolei dniu odetnie ostatni kawałek tkaniny?

Zadanie 1

Dwie krawcowe obszywają brzegi obrusów, pierwszej ta czynność zabiera 10 min, a drugiej 12 min, obie zaczynają pracę o 8.00. O której godzinie obydwie pierwszy raz skończą jednocześnie obszywać obrusy, ile razy skończą jednocześnie obszywać obrusy w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy?

 

Zadanie 2

Na uszycie garnituru krawiec potrzebuje ośmiometrowy kupon materiału. Na uszycie spodni zużyje  potrzebnego materiału, a na marynarkę pozostałą część. Ile metrów materiału krawiec zużyje na uszycie marynarki?

 

Zadanie 3

Dobry, damski krawiec w wielkiej, ciężkiej beli

przyniósł piękny materiał i codziennie go dzielił.

Metrów w beli trzydzieści, po 5 metrów odcina.

W którym dniu raz ostatni dzieli się tkanina?

Zadanie 1

Krawiec zapłacił 587,70 zł za materiały dwóch gatunków: po 21,60 zł i po 12,50 zł za 1 metr materiału. Ile metrów droższego materiału kupił krawiec, jeśli miał 9 metrów tańszego?

 

Zadanie 2

Jeśli do wieku krawca dodamy 9 i podzielimy całość przez 10 to otrzymamy najmniejszą wspólną wielokrotność liczb 2 i 3. Żona krawca jest od niego młodsza o 4 lata, zaś córka urodziła się, gdy krawiec miał 24 lata. Ile lat ma krawiec, ile lat ma jego żona, a ile lat ma jego córka?

 

Zadanie 3

Do wykonania modelowej serii sukienek zatrudniono 12 krawcowych na 25 dni. Ile krawcowych trzeba zatrudnić, aby praca była wykonana w czasie o 5 dni krótszym?


FOTOGRAF

 

20.11.2014r. odwiedził nas zawodowy fotograf, pan Miłosz Piskorski. Fotograf opowiedział nam o swoim wykształceniu i pracy zawodowej – poza prowadzeniem zakładu fotograficznego pan Piskorski pracuje też w szkole ponadgimnazjalnej, w klasie fotograficznej.  Mogliśmy zobaczyć profesjonalny sprzęt fotograficzny, przykładowe zdjęcia wykonywane przez naszego gościa oraz zdjęcia na jego stronie internetowej. Oczywiście były tez nawiązania do matematyki i wykorzystania jej w zawodzie fotografa. Najciekawsze okazały się ćwiczenia praktyczne – tworzenie fotomontażu z przypadkowo dobranych elementów i fotografii oraz obrabianie wykonanej uczniom fotografii.  

 

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas VI, którzy po opieką pani Beaty Florczak rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą fotografa.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

klasa IV

klasa V

 

klasa VI

 

Zadanie 1

Popołudniowe zajęcia  fotograficzne Uczniowskiego Klubu „Fotka” trwają 2 godziny i 30 minut. O której godzinie  Natalka rozpoczęła te zajęcia, jeśli skończyła je o godzinie 18.45?

 

Zadanie 2

Rodzice z trójką dzieci wybrali się na wystawę fotograficzną.  Ich najmłodszy syn Pawełek ma 6 lat, średnia Ola jest o dwa lata od niego starsza, a najstarszy Krzyś jest od  Pawełka dwa razy starszy.

Wiek

Cena biletu

Dzieci do lat 7

12zł

Dzieci i młodzież szkolna

16zł

Studenci

16zł

Dorośli

18zł

a)     Ile zapłaci za bilety  cała rodzina?

b)     Ile zapłaciliby rodzice, idąc  na

wystawę tylko z najstarszym synem?

c)     Ile zapłaciłby studiujący wujek Oli,  zabierając ją na wystawę?

d)     Ile zapłaciliby rodzice, kupując bilety tylko swoim dzieciom?

 

Zadanie 3

Rodzice Oli chcą kupić na raty dobry aparat fotograficzny, który kosztuje 1800zł. Przy odbiorze muszą wpłacić 180zł, a resztę kwoty będą  płacić  w 12 równych ratach. Jaka będzie  wysokość raty?

Zadanie 1

W klasie Kuby jest 26 uczniów. Planują  obejrzenie wystawy fotograficznej, na którą bilet kosztuje 14zł. Zebrano już 350zł. Czy wszyscy uczniowie wpłacili  już za bilet?

 

Zadanie 2

Fotograf robiący zdjęcia uczniom w szkole  jednego dnia sprzedał połowę zdjęć, drugiego dnia połowę reszty i jeszcze  pozostało mu 27 zdjęć. Ile wszystkich zdjęć miał do sprzedania?  Ile zdjęć sprzedał fotograf w ciągu tych dwóch dni?

 

Zadanie 3

W hurtowni fotograficznej do pakowania aparatów używa się pudełek o wymiarach

280mm X 280mm X 110mm. Jaki będzie  koszt 100 pudełek, jeżeli producent  pobiera 3,5zł ma mkartonu, a na wykonanie uchwytów przeznacza dodatkowe 140cm2 kartonu?

 

 

 

Zadanie 1

Cenę profesjonalnego  aparatu

fotograficznego obniżono o 400zł. Obniżka jest równa 2/5 wartości aparatu.

a)       Oblicz cenę aparatu przed obniżką.

b)       Oblicz nową cenę aparatu.

 

Zadanie 2

Zakład fotograficzny przesyła 1/5 pensji pana Kowalskiego do urzędu  skarbowego (jest to podatek od  wynagrodzenia). W tym miesiącu pensja pana Kowalskiego wynosiła 2480zł. Ile pieniędzy z tej pensji zakład przekaże do urzędu skarbowego? Ile pieniędzy  otrzyma pan Kowalski?

 

Zadanie 3

Pan Artur kupił aparat fotograficzny za 1000zł. Pozostało mu ponad 250zł. Ile pieniędzy mógł mieć pan Artur przed zrobieniem zakupów? Podaj kilka możliwości.

 

 


 

SPORTOWIEC

 

27.11.2014r. odwiedził nas kolejny zaproszony gość, sportowiec, p. Wojciech Woźniak. Zajęcia były bardzo ciekawe. Nasz gość opowiedział nam o różnych dyscyplinach sportowych – min. żeglarstwie, piłce nożnej, piłce siatkowej, biegach, skokach narciarskich, nordic walking,  pchnięciu kulą, golfie, wskazując na obecność matematyki w każdej z tych dziedzin. Poznaliśmy wymiary boisk do różnych gier sportowych,  budowę, wielkości i masy piłek do wybranych gier oraz wiele sportowych ciekawostek.  Przekazane informacje zostały wzbogacone o przygotowaną przez pana Woźniaka prezentację i pokaz wykorzystywanego na co dzień sprzętu sportowego.  Na koniec mieliśmy możliwość porównania ciężaru kuli i piłki lekarskiej oraz popróbować swoich sił w grze w mini golfa.  

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas V, którzy po opieką pana Henryka Kurasiewicza rozwiązywali zadania matematyczne związane ze sportem i sportowcami.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

Kl. VI

 

1.      Kort tenisowy

 

 

 

Mecz tenisowy rozgrywany jest na prostokątnym korcie tenisowym. Długość kortu wynosi 23,77 m,

a szerokość 10,97 m dla meczów deblowych. Pole powierzchni kortu do gry pojedynczej jest o 65,1298 m² mniejsze. Jaka jest szerokość kortu w grze pojedynczej?

W obliczeniach możesz korzystać z kalkulatora. 

 

  

2.      Oto fragment tabeli rundy zasadniczej w pewnym sezonie rozgrywek polskiej ligi hokeja na lodzie.

 

Msc.

Zespół

M

Pkt

W

WPD

WPK

PPD

PPK

P

1

Sanok

42

 

29

2

1

0

0

10

2

Cracovia

42

 

25

0

3

1

0

13

3

Oświęcim

42

 

26

0

0

1

2

13

4

Jastrzębie

42

 

22

3

1

1

3

12

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Msc. = lokata w tabeli, M = liczba rozegranych spotkań, Pkt = Liczba zdobytych punktów, W = Liczba meczów wygranych, WPD = Liczba meczów wygranych po dogrywce, WPK = Liczba meczów wygranych po karnych, PPD = Liczba meczów przegranych po dogrywce, PPK = Liczba meczów przegranych po karnych, P = Liczba meczów przegranych

 

Drużyna, która wygra mecz w czasie regulaminowym otrzymuje 3 punkty, zaś drużyna przegrana pozostaje bez punktów.

W przypadku, gdy mecz zakończy się remisem następuje dogrywka.  Zespół zwyciężający w dogrywce lub po karnych

otrzymuje 2 punkty, a przegrany 1 punkt.

 

Oblicz, ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny rundy zasadniczej. Uzupełnij tabelę.

 

 3.      Justyna Kowalczyk na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Soczi w biegu na 10 km zdobyła

złoty medal. Dystans ten pokonała w 28 minut i 17,8 sekund. Czas biegu srebrnej medalistki Charlotte Kalla wyniósł 28 minut i 36,2 sekund. O ile szybciej polska biegaczka pokonywała

1 kilometr niż Charlotte Kalla. Oblicz średni czas.

 


 

Kl. V

 

1.      Boisko do gry w piłkę siatkową

 

 

  

Boisko do gry jest prostokątem o powierzchni 162 m², ograniczonym dwiema liniami końcowymi i dwiema liniami bocznym długości 18 m każda. Oś linii środkowej dzieli boisko na dwa równe pola. Na każdej stronie wyznaczona jest strefa ataku, ograniczona linią środkową, liniami bocznymi i linią ataku znajdującą się 3 m od osi linii środkowej.  

Oblicz pole powierzchni ataku jednej strony boiska.

 


 

2.      Oto fragment tabeli w pewnym sezonie rozgrywek polskiej ligi piłki nożnej.

 

Msc.

Drużyna

M

Z

R

P

Pkt

1

Śląsk Wrocław

30

17

5

8

 

2

Ruch Chorzów

30

16

7

7

 

3

Legia Warszawa

30

15

8

7

 

4

Lech Poznań

30

15

7

8

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

Msc. = lokata w tabeli, M = liczba rozegranych spotkań, Pkt = Liczba zdobytych punktów, Z = Liczba meczów wygranych,

R = Liczba meczów remisowych, P = Liczba meczów przegranych

Drużyna za wygraną zdobywa 3 punkty, przegrany nie zdobywa żadnego punktu. Remis obu drużynom daje po jednym punkcie.

 

Oblicz, ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny sezonu. Uzupełnij tabelę.

 

  

3.      Japończyk Noriaki Kasai wynikiem 277,4 punktów zdobył srebrny medal na Zimowych

Igrzyskach Olimpijskich w 2014 roku. Złotym medalistą igrzysk w Soczi został Kamil Stoch zdobywając o 1,3 punktu więcej. Ile punktów zdobył Kamil Stoch w drugiej rundzie, jeżeli

w pierwszej uzyskał ich 143,4 ? 

 

 

Kl. IV

 

1.      Boisko do gry w piłkę ręczną.

 

 

 

Czterdziestometrowy dłuższy bok boiska zwany jest linią boczną, a krótszy - linią końcową. Linia końcowa jest 2 razy krótsza niż linia boczna. Oblicz pole powierzchni całego boiska. 

 

 

2.      Oto fragment tabeli rundy zasadniczej w pewnym sezonie rozgrywek polskiej piłki koszykowej.

 

Lp.

Drużyna

Mecze

Mecze wygrane

Mecze przegrane

Punkty

1.

Prokom Gdynia

26

24

2

 

2.

Anwil Włocławek

26

22

4

 

3.

Polpharma  Gdańsk

26

18

8

 

4.

Trefl Sopot

26

17

9

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

Drużyna zwycięska otrzymuje dwa punkty, a przegrana jeden punkt w klasyfikacji.

 

Oblicz, ile punktów zdobyły cztery najlepsze drużyny rundy zasadniczej. Uzupełnij tabelę.

 

 

  

3.      Betty Heidler niemiecka lekkoatletka specjalizująca się w rzucie młotem w 2011 roku

w niemieckim Halle ustanowiła rekord świata uzyskując wynik 79,42 m. W 2014 roku

podczas mityngu w Berlinie nasza mistrzyni Anita Włodarczyk odzyskała rekord świata

rzucając młotem o 16 cm dalej. Ile wynosi rekord świata w rzucie młotem kobiet?

   


 SPRZEDAWCA

 

4.12.2014r. odbyły się ostatnie zajęcia w ramach programu mPotęga. Na spotkaniu gościliśmy sprzedawcę – panią Grażynę Ziółkowską. Nasz gość jest sprzedawcą w sklepie z firankami w Pabianicach. Pani Ziółkowska opowiedziała nam o tym, jak bardzo przydaje jej się matematyka w pracy, głównie podczas mierzenia materiału, liczenia powierzchni materiału wykorzystywanego do różnych firanek oraz liczenia utargu i obliczeń pieniężnych. Pani Grażyna przyniosła do szkoły również próbki materiałów ze swojego sklepu, kasę, metkownicę, frędzle do obszywania oraz wiele innych gadżetów wykorzystywanych w domach do upiększania okien.  

 

 

 

         Na zajęcia przybyli też przedstawiciele lokalnej telewizji Pro – MOK, którzy postanowili w swoich informacjach poinformować na temat naszego projektu mieszkańców miasta.

Na drugą część zajęć pozostali uczniowie klas IV, którzy po opieką pana Henryka Kurasiewicza rozwiązywali zadania matematyczne związane z pracą sprzedawcy.

 Uczniowie wszystkich klas otrzymali też zadania do rozwiązania w domu:

 

 

Kl. VI

 

Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz

kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.

 

 

1.      W automacie sprzedającym umieszczono po10 sztuk każdego     produktu. Oblicz utarg z wymienionych w tabeli produktów.

 

produkt

A27

A35

A41

A43

A45

A47

A56

zostało sztuk

w automacie

0

3

3

0

4

6

2

 

 

2.  Marek wrzucił do automatu trzy monety o tym samym nominale.

Za tę kwotę kupił bułkę z szynką(A23), herbatniki zbożowe(A41) i wodę mineralną(A62), bo na sok(A66) nie wystarczyło pieniędzy. Ile reszty wyrzucił automat?

 

3.  Krawiec, aby zrealizować zamówienie klienta musi zakupić 3,5 m² tkaniny płaszczowej.

W sklepie sprzedawano tkaninę płaszczową w belach o szerokości 1,4 m. Ile zapłaci krawiec

za tkaninę, jeżeli 1 metr bieżący kosztuje 40 zł.

 


 

Kl. V

 

Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz

kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.

 

 

1.      Oblicz utarg z wymienionych w tabeli produktów.

 

produkt

A11

A27

A41

A45

A52

A62

sprzedano sztuk

9

10

7

5

8

6

 

2.  Zosia wrzuciła do automatu złotówkę i dwie monety dwuzłotowe.

Za tę kwotę kupiła bułkę z serem(A15), wafelki(A45) i sok w kartoniku(A56). Ile reszty otrzyma Zosia?

 

3.  Z pięćdziesięciometrowej beli tkaniny podszewkowej sprzedano w sklepie 35 metrów bieżących.

Jaka jest wartość pozostałej w beli tkaniny,  jeżeli 1 mb. kosztuje 23 zł?

 


 

Kl. IV

 

Oto wybrane produkty z kodem i ceną, które możesz

kupić z automatu sprzedającego w naszej szkole.

 

 

1.      Ile reszty wyda automat?

 

 

WRZUCONE

MONETY ZŁ

5 zł

1 zł

2 zł

2 zł

1 zł

2 zł

2 zł

5 zł

2 zł

2 zł

2 zł

WYBRANE

PRODUKTY

A41

A17

A56

A15

A62

A45

A56

A66

A11

A47

A62

A45

A21

RESZTA

….zł ….gr

….zł ….gr

….zł ….gr

….zł ….gr

….zł ….gr

 

2. Agnieszka kupiła bułkę drożdżową(A17), wafelek(A47) i sok porzeczkowy(A66).

Zapłaciła w automacie najmniejszą liczbą monet. Jakie to monety? Napisz formułę.

 

3.  Ile mama zapłaci za 2¼ metra bieżącego tkaniny batystowej, jeżeli 1 mb. kosztuje w sklepie 40 zł?


 

 

PODSUMOWANIE PROJEKTU

 

       Dzisiejszy dzień, 11.12.2014r, upłynął pod znakiem podsumowań. Najpierw pojechaliśmy na wycieczkę do Experymentarium w Łodzi.  Celem wycieczki było zwiedzenie interaktywnej wystawy – poznawanie zagadnień z różnych dziedzin nauki (magnetyzmu, elektryczności, optyki, dźwięku, mechaniki,  biologii), które stały się proste i czytelne dzięki możliwości wypróbowania ich działania na specjalnych przyrządach oraz na stanowiskach interaktywnych. Niewątpliwą atrakcją była możliwość skorzystania z Tunelu Kosmicznego i udział  w grze tematycznej utrwalającej wiedzę. Nagrodą dla wszystkich był „Certyfikat odkrywcy”.

       Po powrocie był czas na rozmowę o poszczególnych zajęciach, ich przydatności oraz statystyka rozwiązań zadań. Wszyscy uczniowie otrzymali  odznaki przedstawiające sprawności lekarza, fotografa, inżyniera, kucharza,  turysty, sportowca, dziennikarza, mistrza igły, sprzedawcy. W zależności od tego, które zadania zostały wykonane najlepiej – taka sprawność została przyznana.

               

               

               

Uczniowie, którzy zdobyli najwięcej punktów, otrzymali też nagrody rzeczowe –
torby turystyczne. Te nagrody otrzymali:

 

Paulina Krajewska klasa Vb – 106 punktów

Wojciech Borowski klasa VIb -   105 punktów

Michalina Nowak klasa Vb – 103 punkty

Aleksandra Janiszewska klasa IVa -  102 punkty

Aleksander Koziróg klasa Va – 101 punktów

Kacper Więclewski klasa IVa – 100 punktów

Jakub Gorządek klasa IVa – 100 punktów

 

 

Autorzy projektu: p. Beata Florczak, p. Henryk Kurasiewicz i  p. Janusz Kożlenko